الخميس، أغسطس 21، 2008

بعد الإنتظار....وطول الفـراق....!!!!!

أنا طبعا نزلت حاجة فيها اكتئاب تاني...بس طبعا عشان نرضي الجمهور... مرة رومانسية ومرة غدر ...مرة حب ومرتين خيانة وكده بقى والحياة هتشمي وتعدي هههههههه تقبلوا مني كلماتي البسيطة....... .






قال لي بعد أيام وشهور من الشوق والألم




امازلت تنتظريني وعيناه بها الندم




جاوبته على الفور وبدون وعي




حبي لك يزداد يوما بعد يوم




قال لي والدمع يكاد يخترق عيناه




ولكني ارتبطت وبغيرك تعلقت




صعقني الرد وكدت أُجَنْ




ولكني تمالكت نفسي وابتسمت




فجاوبته والحزن يملأ عيني




وانا ايضا احببت ولغيرك عشقت




قال أجادة انتي؟




أجبته في الحين او ليس هناك افضل منك في الحنين!




قال وكله نشاط وكأن ردي أعاد له النبرات




أحببتها وتمنيتك مثلها ولكني رجعت لها




ضحكت وبتعجب اوا كنت تعشقها قبلي!!




جاوبني وعيناه بعيدة عن عيناي




عشقتها كعشق الليل للقمر




تماسكت ولدموعي حبست ولجوارحي كبحت




ومااسمها؟!




خاف وارتبك وعلى وجهه ظهر القلق




فاعتذرت و لأذيال خيبتي جررت




وتمنيت لو اني قبلها قد مت



هناك 32 تعليقًا:

MY FATE يقول...

ياااااااااه وصف رائع فعلا وخلاني نفسي أشوفه عشان مش عارفه ممكن أعمل فيه ايه بس أكيد هأعمل حاجة
عامة أنا شايفة أن زى ما الغدر موجود والناس اللى بتغدر موجودة توجد هناك نسبة أمل ضئيلة للغاية أن يكون لسه موجود حد كويس برضه
ومن وجهة نظري المتواضعة أن لكل واحد فى الدنيا دى النص التانى بتاعه غير كده أى حد تانى هيقابله مش هيبقي حب حقيقي حتى لو هو ده إحساسه بس هو مش حقيقي أصل الحقيقي بيجي مرة واحدة بس لأن لكل واحد زى ما قلت نص تانى هو اللى بيكمله واللى هيحبه بجد
يمكن تفاؤل زائد عن الحد مني
أو رغبة فى التعلق بالأمل
أو أى حاجة بس هى دى وجهة نظري وده اقتناعي
بس برضه هأرجع وأقول أكتر ناس بتحس بالإكتئاب هما بتوع برج السرطان اللى زي حالاتي -مع أني مش بأصدق الأبراج غير أنها دراسة للطبيعة الناس اللى بتتولد فى شهور السنة-
سلام يا أفنان

كـــيــــــــارا يقول...

امممممممممم


انا حسيت الكلام اوي وكاني شيفاه بعيني


احساس مولم جدا وصعب اوي

ربنا يصبر المجاريح

تحياتي

كيارا

محمود حسن العدل يقول...

افنان
انا توقعت انى لما ادخل مدونتك هالاقى عدد زوراك يزيد عن 1000 زائر لما لاقيت عدد بسيط حسيت بالياس .
حسيت ان الناس فقدت التذوق للكلام الحلو والاحساس .
حرام البوستات الجميلة اللى قريتها دى مش يكون ليها زوار بعد حبات الرمل .
انا كان ليا عظيم الشرف انى اضيفك فى مفضلت المدونات عندى.
والاكثر من هذا هو زيارتك لمدونتى المتوضعة.
...................................

قال لي بعد أيام وشهور من الشوق والألم



امازلت تنتظريني وعيناه بها الندم



جاوبته على الفور وبدون وعي



حبي لك يزداد يوما بعد يوم



قال لي والدمع يكاد يخترق عيناه



ولكني ارتبطت وبغيرك تعلقت



صعقني الرد وكدت أُجَنْ



ولكني تمالكت نفسي وابتسمت



فجاوبته والحزن يملأ عيني



وانا ايضا احببت ولغيرك عشقت



قال أجادة انتي؟



أجبته في الحين او ليس هناك افضل منك في الحنين!



قال وكله نشاط وكأن ردي أعاد له النبرات



أحببتها وتمنيتك مثلها ولكني رجعت لها



ضحكت وبتعجب اوا كنت تعشقها قبلي!!



جاوبني وعيناه بعيدة عن عيناي



عشقتها كعشق الليل للقمر



تماسكت ولدموعي حبست ولجوارحي كبحت



ومااسمها؟!



خاف وارتبك وعلى وجهه ظهر القلق



فاعتذرت و لأذيال خيبتي جررت



وتمنيت لو اني قبلها قد مت

...................................

تعتقدى ان البوست دة محتاج تعليق .
طب لو هاعلق هاقول اية .....؟؟
عزيزتى افنان اكاد اقسم بالله ان المفروض اللى يعلق عندك يااما يكون شاعر كبير او اديب لة الاف القصص والرويات حتى يتمكن من التعليق فى مدونة افنان اختى
تحياتى الف مرة

البنت الشقيه يقول...

اول زياره ومش هتكون اخر زياره باذن الله
بس انا بجد كل كلماات الشكر والجمال مش هتقدر توصف جمال مدونتك الكلام خارج من القلب وبيوصل للقلب بنفس السرعه
انا قريت مدونتك كلها ومش قدرت اسيبها خاااااااااالص بجد
تحياتى ليكى
البنوته الشقيه
لينا

blue-wave يقول...

هاقول ايه؟
من قبل ما اجى وانا متوقع مستوى جمال معين
لكن
اللى لقيته اجمل بكتير من كل توقع
بجد
ومن غير مجامله
دى هاتكون اول مدونه ادخلها فى اى زيارة
تسلم ايدك

وظائف أون لاين يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
وظائف أون لاين يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
وظائف أون لاين يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
وظائف أون لاين يقول...

عزيزى المدون .. عزيزتى المدونة


جائتنى فكرة عمل هذه المدونة عندما وجدت أن اغلب المدونين من الشباب واغلب المدونين اما طلبة بالجامعات أو منتظرين للوظيفة بعد التخرج وحتى المدون الذى وجد وظيفة فأنه يحصل على راتب بسيط


ولأننا كمدونين نجلس على النت بالساعات


فاننى فكرت وبحثت عن وسيلة أستطيع من خلالها زيادة دخلى وتوفير المال عن طريق النت وقلت لماذا لا نستفيد نحن معاشر المدونين من النت مادياً ومالياً


ومن هنا جائت فكرة هذه المدونة


فقمت بجمع بعض البرامج وبعض المواقع التى نستطيع من خلالها أن نتحصل على المال عن طريق العمل على النت ( بزنس أون لاين ) وعلى فكرة الموضوع بسيط ومجرب قبل ذلك وسهل ولكن يحتاج للصبر والأنتشار


والتفاصيل والشرح بالصور وكل المعلومات عن المشروع موجوده بالمدونة


يا رب الفكرة تعجبكم


ويا رب تشتغلوا وبلاش كسل وبلاش نقول مفيش شغل


الشغل موجود بس أون لاين

غروب يقول...

عزيزتى مدونتك جميله اوى وخصوصا هذا البوست وانا عندى كلمات تخصنى بنفس المعنى مع اختلاف الكلمات سوف اقدمها قريبا في مدونتى


تحياتى وكل عام وانتى بخير

غير معرف يقول...

حاجة اكسرا فظيعة فوف الفظيع تحت المريب وخصوصا تعليق الواد حوده العدل عجبنى اوووى يخيبه المضروب شربات دا قسم ديكور دا ولاد تحياتى/
ACC/ MoHaMeD SaMy

محمد فاروق الشاذلى يقول...

قلب الإنسان هو منطقة محرمة على التحكم ولايمكن الوصول معه إلى صيغة وسط فهو وحده الملك فى مملكته.

تحصنى بقلبك ولا تهتمى.

شفـقــة و إحســــان يقول...

ايه الروعة والدقة فى اختيار الكلمات دى لا بجد انتى ممتازة

غير معرف يقول...

أنا بصدد إنشاء مدونة عن قصص الحب الحقيقية قصص الحب دي ممكن تكون بين أصدقاء،عشاق ، أو متزوجيين لو عندك قصة حب مريت بيها ممكن تبعتها على الإيميل ده

LLLLLLLLLL_LLLLLLLLLL_LLL@yahoo.com
شروط النشر
1.تكون القصة حقيقية وبعيدة عن الخيال
2.تحجب القصة التي تحتوي على شتائم أو كلام خارج عن الأدب
3.إذا أراد أحد الرواة كتابة شيء يعد خارج عن الأدب وكان جزئ أساسي من رواية القصة يقوم بكتابتة بشكل مهذب أو لطيف حتي لا نخالف حرية النشر أما الكلام البذيء سوف يحجب
4.للراوي الحرية في ذكر اسمة أو لقبه أو اسم مستعار مع مراعاة عدم التكرار
5. للراوي الحرية في ذكر اسم حبيبة الأصلي أو لقبه أو علامة مميزة عنه أو اسم مستعار مع مراعاة عدم التكرار
ولكم كل الـــحـــــب
أرجو الاهتمام

Amgad يقول...

تعرفي بتفكريني باغنية اصالة
بتاعة فات الوقت وجيت دلوقت
وانا مضطرة اقولك لا
جيت متاخر والايام مبتستناش
جاي تقولها لا من فضلك متقولهاش
طيب بزمتك انهي اروع
كلماتك ولا كلمات الاغنية
بجد يا افنان مش عارف اقول ايه
ولكن هقولك حاجه واحده
دمتي مبدعة ومن تالق الي تالق االق منه
هههههههه

Nabil يقول...

انا مش هاقول حاجه بس هاهديك هديه ممكن تشوفيها في فوح الياسمين

فارس بلا جواد يقول...

السلام عليكم
افنان
الحقيقه
بوست جميل قوى قوى
وكلماتك قويه ومعبره

والهروب لايفيد
والانسان لو هرب من اخر افضل انه يقوله
تحياتى

Amgad يقول...

مساء الخير
انا قولت امسي عليكي واشوفك عاملة
ايه بقالنا كتير مش بنشوفك
من الحق ليكي تاج عندي
اتمني تيجي تاخديه

sa3at يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... .

أختي سارة.... .

كم اسعدني تواصلك وتعليقك الجميل الذي زادني ابتهاجا وفرحا.... .

تقبلي كل ودي وحبي.... .

أختك أفنان محمد المغربي..... .

sa3at يقول...

أختي كيارا.... .

نورتي المدونة بأكملها بتعليقك الرائع.... .

تقبلي احترامي وتقديري وحبي.... .

أختك أفنان محمد المغربي.... .

sa3at يقول...

أخي الكريم محمود.... .

اشكرك جزيل الشكر على كلماتك الجميلة التي ساعتبرها دائما وسام على صدري اتباهى به أمام الجميع.... .

تقبل احترامي وتقديري.... .

أختك أفنان محمد المغربي..... .

sa3at يقول...

اختي البنت الشقية..... .

أبهجتني زيارتك...وأبهجني وعدك لي بأنها لن تكون اخر زيارة بإذن الله.... .

تقبلي كل حبي وتقديري.... .

أختك أفنان محمد المغربي.... .

sa3at يقول...

أخي الكريم د/عمرو..... .

انا فعلا كنت منتظرة زيارتك لأنك شخص صاحب كلمة وصاحب قلم ذهبي.... .

وكم أسعدني رأيك الحميل على ماكتبته أناملي من كلمات بسيطة.... .

تقبل خالص احترامي وتقديري..... .

أختك أفنان محمد المغربي..... .

sa3at يقول...

أختي ساسو.... .

شرفتيني فعلا بزيارتك وكلماتك الرقيقة زادتني بالحماس والتشجيع.... .

تقبلي احترامي وودي.... .

أختك أفنان محمد المغربي.... .

sa3at يقول...

أخي الكريم محمد سامي.... .

اشكرك جزيل الشكر على تواصلك المستمر لمدونتي المتواضعة..... .

تقبل احترامي وتقديري.... .

أختك أفنان محمد المغربي..... .

sa3at يقول...

اخي الكريم قلب مصري.. .

اشكرك جزيل الشكر على نصائحك الجميلة.... .

تقبل احترامي وتقديري.... .

أختك أفنان محمد المغربي..... .

sa3at يقول...

أختي الكريمة شفقة هانم...... .

اشكرك على كلماتك الرقيقة التي زادتني فرحا وطربا.... .

تقبلي خالص احترامي وحبي.... .

أختك أفنان محمد المغربي..... .

sa3at يقول...

أخي الكريم امجد باشا... .

نورتني بتعليقك الجميل وتشجيعك الأجمل.... .

ومن تواصل لتواصل اكثر اتصال منه هههههههههه...... .

تقبل احترامي وتقديري.... .

أختك أفنان محمد المغربي..... .

sa3at يقول...

اخي الكريم نبيل..... .

أشكرك جزيل الشكر على اهدائك الجميل...... .

وصدقني ده شئ جميل يشرفني أن اتباهى به أمام الجميع... .

تقبل احترامي وتقديري... .

أختك أفنان محمد المغربي....... .

sa3at يقول...

أخي الكريم فارس بلا جواد....... .

جميل أن ألقى زيارتك قد أضائت مدونتي وزادتها رونقا وجمالا..... .

تقبل كل الإحترام والتقدير.... .

أختك أفنان محمد المغربي.... .

sa3at يقول...

أخي الكريم أمجد جزاك الله خيرا على سؤالك واهتمامك الجميل... .

وانا فعلا بعتذر على غيابي المدة ده بس ده لظروف خارجة عن ارادتي وصدقوني وقت صغنون وهارجعلكم من تاني وافضل معاكم على طول ياأحلى صحبة..... .

تقبلوا احترامي وتقديري وبالأخص لأخي أمجد..... .

أختكم أفنان محمد المغربي... .

طقة يقول...

بجد انا بحس انك بتتكلمي عني بتعبري عن الحزن بطريقة حلوة جدا انت عارفة اني كتير لما بقرا كلامك بعيط ....لاني كنت اتمنى انو لو الحزن صبني ميصبش غيري بس للاسف الغدر موجود والوفاء بردو بس الاكتر الغدر وعدم احترام وتقدير المشاعر ياريت تقبليني صديقة ليكي وطبعا دا وسام شرف ليا لو وفقتي
اختك يمنى